Archiwum
Zak豉dki:
Strona g堯wna
RSS
poniedzia貫k, 17 listopada 2008
Zimowanie motocykli

Artyku造 wzi皻e z portalu motogen.pl

 

 

Je瞠li tylko nie chcesz, aby pierwsza wiosenna wyprawa w przysz造m sezonie zako鎍zy豉 si awari, to powiniene porz康nie przy這篡 si do odpowiedniego przygotowania motocykla. Zimowy sen naszego ukochanego jedno郵adu to nie tylko odstawienie go w k徠 i przykrycie szmat. Poni瞠j postaram sie Wam przybli篡 temat i u豉twi wszelkie niezb璠ne czynno軼i konserwacyjne.

Po pierwsze motocykl nale篡 dok豉dnie umy. Trudne do usuni璚ia zanieczyszczenia jak smar na kole i wahaczu mo瞠my potraktowa benzyn ekstrakcyjn. W sprzeda篡 dost瘼ne s specjalne kosmetyki przeznaczone do mycia motocykli - nie nale膨 one do najta雟zych, ale dzi瘯i nim mamy pewno嗆, 瞠 nasze starania nie przynios przypadkiem odwrotnych od zamierzonych efekt闚. Omawianego punktu nie mog pomin望 w豉軼iciele wszelkiego rodzaju cross`闚 i enduro. Wiem, 瞠 ubrudzony motocykl wygl康a bardzo bojowo oraz przypomina mi貫 chwile sp璠zone na torze czy 篤irowni. Nie zmienia to jednak faktu, i gruba warstwa b這ta niekoniecznie musi dobrze wp造wa na stan techniczny pojazdu

...zu篡ty olej zawiera w sobie wi璚ej szkodliwych dla silnika zwiazk闚, ni sam Dmitrij Mendelejew zdo豉豚y zliczy...


Dla leniwych (lub zaj皻ych jak kto woli) pozostaje skorzystanie z myjni bezdotykowej. Pami皻ajmy, 瞠 przed skierowaniem strumienia wody na motocykl, silnik musi by wystudzony. Nale篡 o tym pami皻a, poniewa ma這 kto posiada odpowiedni sprz皻 do mycia w domu, najcz窷ciej wi璚 b璠ziemy musieli podjecha na myjni. To oznacza przybycie na miejsce ju rozgrzanym sprz皻em. Oczywi軼ie to nie jedyna zasada korzystania z tzw. Karchera. Pami皻ajmy by podczas mycia szczeg鏊nie uwa瘸 na elementy elektryczne, 這篡ska k馧, g堯wki ramy oraz d德igni tylnego zawieszenia. Niby wszystkie te miejsca s chronione przed negatywnym wp造wem wody, jednak deszcz to nie to samo co strumie pod ci郾ieniem kilku atmosfer....

Po umyciu motocykl nale篡 dok豉dnie osuszy i pomy郵e nad konserwacj powierzchni. Wyb鏎 鈔odk闚 jest olbrzymi. Nale篡 jedynie zwr鏂i uwag do czego one s przeznaczone. Zastosowanie pasty 軼iernej na zabytkowym motocyklu mo瞠 zdecydowanie poprawi wygl康 lakieru, z kolei potraktowanie tym samym pachn帷ego jeszcze salonem pojazdu mija si z celem. Czasem wystarczy nawet zwyczajny Plak, je瞠li owiewki wykonane s z nie lakierowanego plastiku (przyk豉d: Yamaha XT 600). Nie zapominajmy te o elementach chromowanych i polerowanych. Do nich r闚nie dostaniemy odpowiednie specyfiki, dzi瘯i kt鏎ym chrom nie straci swojego blasku.

 

Drugim krokiem jest odpowiednie przygotowanie mechaniczne:


wymiana oleju silnikowego

Je瞠li nie wymieniali鄉y oleju przez ca造 sezon, to zdecydowanie polecam zrobi to teraz. Zu篡ty olej zawiera w sobie wi璚ej szkodliwych dla silnika zwiazk闚, ni sam Dmitrij Mendelejew zdo豉豚y zliczy. Nie jest to skomplikowana czynno嗆, z kt鏎a wi瘯szo嗆 powinna sobie bez problemu poradzi.

spuszczenie benzyny z kom鏎 p造wakowych ga幡ik闚

Ta czynno嗆 r闚nie nie jest trudna, gdy ga幡iki posiadaj specjalne 鈔uby spustowe. Pami皻ajmy, aby ca豉 operacja odnios豉 skutek, kranik paliwa musi by sprawny. Inaczej bawienie si z tym nie ma sensu.

wymiana p造nu hamulcowego

Zastanawiali軼ie si kiedy dlaczego p造n hamulcowy po pewnym czasie zmienia barw ? Wszystko to przez jego w豉軼iwo軼i higroskopijne oraz wysok temperatur. Je瞠li kto nie uwa瘸 na zaj璚iach z chemii - powtarzam: higroskopijny to inaczej 軼i庵aj帷y wod z otoczenia. Wystarczy podkre郵i wyraz wod i ju wszystko jasne. Wiadomo, 瞠 nie dzia豉 ona najlepiej na elementy metalowe jak np. t這czki. Poza tym ekstremalnie wysoka temperatura potrafi zmieni p造n hamulcowy na co o konsystencji babcinego kisielu. Nie wiem jak Wy, ale ja nie chcia bym aby taka truskawkowa galaretka odpowiada豉 za skuteczno嗆 hebli w mojej maszynie. No i poza tym p造n DOT4 nie jest wcale drogi, tak wi璚 zdecydowanie polecam wymian.

 

wyczyszczenie i nasmarowanie 豉鎍ucha

ζ鎍uch nale篡 dok豉dnie umy a potem dobrze nasmarowa.
og鏊ne smarowanie motocykla

Od st鏕 do g堯w.... to znaczy od 這篡sk k馧 do g堯wki ramy.

zabezpieczenie instalacji elektrycznej i akumulatora

Przede wszystkim wyjmujemy akumulator i wstawiamy go do ciep貫go pomieszczenia. Pami皻ajmy o okresowym do豉dowywaniu go. Je瞠li po smarowaniu motocykla zosta這 nam nieco WD-40 to nie zaszkodzi prysn望 nim jeszcze po陰czenia wszelkich przewod闚.

zabezpieczenie opon

Je瞠li nasz motocykl wyposa穎ny jest w centraln podstawk to nie ma wi瘯szego problemu. Wystarczy redukcja ci郾ienia w oponach do 1,0 atmosfery i mamy spok鎩. W przeciwnym razie mamy dwa wyj軼ia. Pierwsze: Stawiamy motocykl na dw鏂h podstawkach. Mo瞠my albo kupi profesjonalne stojaki na motocykle albo... postawi dwie skrzynki po piwie. Dla abstynent闚 pozostaje opcja przetaczania co dwa tygodnie sprz皻u tak, aby ko豉 ruszy造 si o 獞ier obrotu.

zatankowanie "pod korek"

Zapobiegnie to kondensowaniu si wody w baku, a tym samym jego korozji.

Na koniec przykrywamy motocykl odpowiednim pokrowcem. Pisz帷 odpowiedni mam na my郵i przewiewny. Mo積a zapomnie o zarzucaniu zwyczajnej folii, bo ona nadaje si raczej do uprawy pomidor闚 ni ochrony motocykla. Po kilku dniach para wodna zacznie si skrapla, a my damy korozji doskona貫 papu w postaci naszego bike`a.

Je瞠li tylko opisane wy瞠j czynno軼i wydaj Ci si za trudne lub te nie masz czasu - wystarczy skorzysta z oferty firm trudni帷ych si zimowaniem motocykli. Niezale積ie od sposobu konserwacji i miejsca w jakim pozostawicie motocykl - 篡cz Wszystkim udanego przysz貫go sezonu!

18:37, szacho2
Link Dodaj komentarz »
Szko豉 jazdy Tomka Kulika - jazda z pasa瞠rem
SZKOx JAZDY Z PASA浩REM

Wi瘯szo嗆 motocykli przeznaczonych jest do jazdy we dwoje, co sprawia wielk przyjemno嗆, lecz nie zawsze jest to 豉twe i przewidywalne jakby鄉y chcieli. W wielu sytuacjach okazuje si, 瞠 dwie osoby na jednym motocyklu to wyzwanie dla kierowcy, szczeg鏊nie gdy pierwszy raz zabiera ”plecaczka” na przeja盥磬.
Co musimy wiedzie jako kierowca, by m鏂 bezpiecznie wozi pasa瞠r闚? Przede wszystkim, nie zabieramy na tylne siode趾o os鏏 przypadkowych, nieodpowiednio ubranych, nietrze德ych lub robi帷ych wra瞠nie przyj璚ia 鈔odk闚 odurzaj帷ych. Brak stosownego ubioru i zapi皻ego pod brod kasku grozi tragedi w razie wypadku, za zachowanie pijanego lub na熜anego pasa瞠ra mo瞠 by jego bezpo鈔edni przyczyn. Wobec os鏏 kt鏎e s sprawne i przygotowane do jazdy, lecz pierwszy raz b璠 wiezione, kierowca ma obowi您ek udzielenia instrukcji zachowania si.


Instrukcja:

- Pasa瞠r siada na motocykl i zsiada z niego tylko za wiedz kierowcy. Niedopuszczalne jest wsiadanie i zeskakiwanie „z niespodziank”, gdy w pierwszym przypadku 豉two o przewr鏂enie niewprawionego kierowcy wraz z motocyklem, za w drugim zdarza si poci庵ni璚ie pasa瞠ra po jezdni gdy kierowca postanowi ruszy – skutki 豉two sobie wyobrazi…

- Pasa瞠r trzyma nogi na podn騜kach i nie bierze udzia逝 w utrzymywaniu r闚nowagi na postoju. Tylko kierowca dba o utrzymanie maszyny w pionie gdy maszyna stoi. Pasa瞠r trzymaj帷y stopy na jezdni – mimo dobrej woli – mo瞠 powa積ie przeszkadza w tak trywialnej czynno軼i jak w陰czenie pierwszego biegu, gdy odruchowo nie b璠zie pozwala na przechy w prawo dla odci捫enia lewej nogi kierowcy. Podobnie w drug stron – kierowca b璠zie mia k這pot ze skorzystaniem z tylnego hamulca podczas ruszania na wzniesieniu, gdy tak samo b璠zie przez pasa瞠ra odebrany przechy w lewo dla odci捫enia prawej nogi (hamuj帷ej) – podparcie przeciwdzia豉j帷e przechy這wi celowo inicjowanemu przez kierowc.

- Trzeba om闚i spos鏏 trzymania si pasa瞠ra r瘯ami. Niedopuszczalne jest trzymanie obur帷z z ty逝, za uchwyt za kanap. Takie trzymanie grozi wy豉maniem bark闚, w razie gwa速ownego ruszenia i desantowania pasa瞠ra saltem w ty przez lamp. Tylne uchwyty s逝膨 do trzymania si jedn r瘯 – wy陰cznie. Co drug g鏎n ko鎍zyn? Mo積a oprze j o bak lub trzyma kierowc w pasie. Nie wolno trzyma za bark kierowcy, gdy grozi to przypadkowym oddzia造waniem na kierownic, czego ewentualnych skutk闚 nie trzeba przytacza… Dobrym pomys貫m, szczeg鏊nie gdy kierowca i pasa瞠r siedz blisko siebie, jest trzymanie kierowcy za biodra obur帷z.

- Wa積e jest uprzedzenie pasa瞠ra o przechy豉ch wyst瘼uj帷ych na zakr皻ach, gdy nie dla ka盥ego laika jest to oczywiste. Przede wszystkim pasa瞠r nie mo瞠 odchyla si na boki wzgl璠em kierowcy, czyli jest jego cieniem. Odchylanie si – najcz窷ciej do pionu – utrudnia kierowcy prowadzenie motocykla po 膨danym torze jazdy. Je瞠li motocykl prowadzi osoba nieobyta z odwa積ym i 鈍iadomym stosowaniem przeciwskr皻u, 豉two o wypadek. Jakiekolwiek wiercenie si pasa瞠ra jest niedopuszczalne, zw豉szcza gdy za這ga nie jest zgrana i do鈍iadczona w bojach ulicznych. Przed ruszeniem pasa瞠r powinien wygodnie si usadowi i w takiej pozycji cierpliwie pozosta podczas jazdy. Nie zawsze jednak jest wygodnie i chce si poprawi cztery litery na kanapie, ale nie r鏏my tego bez wiedzy kierowcy i na zakr璚ie - poprawiamy si po uprzedzeniu i na prostym odcinku drogi.

- Hamowanie. Naturalne b璠zie w wielu motocyklach, 瞠 podczas hamowania pasa瞠r b璠zie mia tendencje do zje盥瘸nia na plecy kierowcy. Mo積a temu przeciwdzia豉 przenosz帷 ci篹ar cia豉 bardziej na podn騜ki (pasa瞠r) i 軼i郾i璚ie kierowcy udami. Najechanie rozkrokiem na kierowc nie jest przyjemna dla 瘸dnej ze stron, a ma negatywny wp造w na zachowanie si maszyny w ruchu.

- Pokonywanie nier闚no軼i – dobry pasa瞠r to taki, kt鏎y bierze czynny udzia w przeje盥瘸niu prog闚 i innych poprzecznych atrakcji. Nie na wszystkich motocyklach, lecz na wielu na pewno, kierowca ma mo磧iwo嗆 wspomagania zawieszenia podczas pokonywania nier闚no軼i. Polega to na przechodzeniu do p馧siadu (oderwanie siedzenia od kanapy) i pracy n鏬 ugi皻ych w kolanach dla unikni璚ia dobicia zawieszenia. Nie wymagajmy tego od pocz徠kuj帷ego pasa瞠ra, lecz w miar zdobywania do鈍iadcze we dwoje, staramy si by pasa瞠r pracowa nogami na wertepach tak samo jak kierowca. Jad帷 z niedo鈍iadczonym plecaczkiem, pokonujmy nier闚no軼i wolniej i p造nniej, aby zawieszenie nie dobija這.

- Manewry przy pr璠ko軼iach niewielkich, np. jazda w korku lub zawracanie na w御kiej ulicy s o wiele trudniejsze z pasa瞠rem, o czym przekona這 si wielu motocyklist闚 podejmuj帷ych takie wyzwania. O ile przy pr璠ko軼i zapewniaj帷ej samostabilno嗆* jedno郵adowi, pasa瞠r ma stosunkowo niewielki wp造w na tor jazdy, szczeg鏊nie gdy si nie wierci i trzyma udami kierowc, o tyle pr璠ko軼i manewrowe sprzyjaj zataczaniu si maszyny i je寮zie w篹ykiem, na kt鏎 w korku nie ma miejsca. Przy pr璠ko軼iach manewrowych, pasa瞠ra obowi您uje szczeg鏊na dyscyplina, czyli mocniejszy dosiad (z豉panie udami bioder kierowcy) i ca趾owity zakaz ruch闚 tu這wia. Pasa瞠r ma po prostu po趾n望 kij i w mocnym dosiadzie cierpliwie czeka na pokonanie korka lub innego miejsca gdzie nie ma miejsca na utrat zamierzonego toru jazdy.

  • Samostabilno嗆 motocykla wyst瘼uje po przekroczeniu pewnej pr璠ko軼i, dla Suzuki GS500 to ok. 20 km/h, kiedy to jedno郵ad porusza si w r闚nowadze samodzielnie, bez ingerencji kierowcy. Poni瞠j tego progu, wymagana jest aktywno嗆 kierowcy dla utrzymania r闚nowagi, czyli praca kierownic i balansem cia豉. O uzyskaniu pr璠ko軼i zapewniaj帷ej samostabilno嗆 mo積a m闚i wtedy, gdy po puszczeniu kierownicy sprawny motocykl samodzielnie utrzymuje tor jazdy po prostej.

Autorem tekstu jest Tomek Kulik, instruktor w jednej z najlepszych motocyklowych szk馧 jazdy w Polsce.
18:31, szacho2
Link Komentarze (2) »
niedziela, 16 listopada 2008
R瘯awice na motocykl
R瘯awice na motocykl - jakie, gdzie i po co?

Ile motocyklist闚 tyle opinii na temat tego JAKIE POWINNY BY r瘯awice. Dla wielu to szpanerski gad瞠t uzupe軟iaj帷y kombinezon i kask pod kolor…Dla mnie to kolejny „gad瞠t”, dzi瘯i kt鏎emu wiem, 瞠 spokojnie i bezbole郾ie b璠 m鏬 si wita z kumplami…. DLACZEGO? Ju 郵izga貫m si na nich podczas szlifu..

 

Najwi瘯szym problemem dla producent闚 jest stworzenie takich r瘯awic, w kt鏎ych komfort jazdy b璠zie pozwala na u篡wanie ich nawet podczas upa堯w jednocze郾ie zapewniaj帷 maksymaln ochron… Jazda w niskich temperaturach z r瘯awicami jest logiczna, problem pojawia si latem kiedy temperatury przekraczaj 25C. Ka盥y przeciwnik r瘯awic m闚i: „R璚e si tak poc, 瞠 nie mo積a wytrzyma – ju wole je寮zi latem bez r瘯awic!” Hmm…musz przyzna, 瞠 nawet najlepiej wykonane r瘯awice podczas postoju na 鈍iat豉ch w letni gor帷y dzie nie pozwol na przyzwoit wentylacj, ale w ko鎍u r瘯awice maj chroni nas podczas jazdy. Problem wentylacji wynika z umieszczenia maksymalnej ilo軼i element闚 twardych, kt鏎e nie pozwalaj na wentylacj. Im wi璚ej element闚 twardych tym lepiej. Obowi您kowo twarda cz窷 na kostki 鈔鏚r璚za i nadgarstka i najlepiej na kostki palc闚. Ka盥y producent obecnie poleca KEVLAR – osobi軼ie uwa瘸m, 瞠 nie musi by to kosmiczny materia, wa積e jest aby by dostatecznie twardy, aby wytrzyma kilku sekundowe tarcie o asfalt. Przewag KEVLARU jest to, i nie musi by lakierowany (w przeciwie雟twie do innych materia堯w), aby uzyska odpowiedni sztywno嗆. Powoduje to r闚nie, 瞠 w nieznacznym stopniu kevlar przepuszcza powietrze. Projektanci staraj si znale潭 kompromis mi璠zy du膨 ilo軼i nie oddychaj帷ych zabezpiecze, a specjalnymi elementami wentyluj帷ymi. Elementy wentyluj帷e zazwyczaj znajduj si na palcach w takich miejscach, kt鏎e pozwalaj na zginanie ich i otwieranie wlot闚 podczas jazdy – tym samym powoduje to wdzieranie si strug powietrza do g鏎nej cz窷ci r瘯awicy – ch這dz帷 spocon sk鏎.

 


Dobrze wykonane r瘯awice powinny mie kilka element闚:

  • powinny by uszyte z cienkiej, ale wytrzyma貫j sk鏎y (najlepiej ciel璚ej), im wi璚ej element闚 sk鏎zanych tym lepiej wyprofilowany kszta速 d這ni,
  • elementy wewn皻rznej cz窷ci d這ni powinny by wykonane z „szorstkiej sk鏎y”, aby zwi瘯szy przyczepno嗆 na kierownicy,
  • r瘯awica powinna os豉nia ca陰 r瘯, a za nadgarstek – nawet nachodz帷 na przedrami najlepiej aby cz窷 nadgarstkowa by豉 os這ni皻a usztywnieniem, kt鏎e pozwoli na 豉twiejsze zak豉danie r瘯awicy,
  • dobrze zaprojektowana r瘯awic musi mie, chocia瘺y prost regulacj w nadgarstku – nie pozwalaj帷 zsun望 si r瘯awicy podczas upadku,
  • cz窷 wewn皻rzna r瘯awicy powinna by wykonana staranie – nie mo瞠 by 瘸dnych wyczuwalnych „zadzior闚” i b喚d闚 w szyciu, kt鏎e b璠 powodowa造 dyskomfort podczas jazdy.

 

 

 







 

 

Rada dla kupuj帷ych


Przymierzaj帷 r瘯awice zwr鵵 uwag na rozmiar! Przymierz tak, aby by造 delikatnie wi瘯sze (lepsza wentylacja), ale pozwala造 w miar precyzyjnie rusza palcami, aby spokojnie operowa w陰cznikami na kierownicy.
Nowe r瘯awice z wentylatorami – sprawd嬈ie czy elementy wentyluj帷e nie s tylko atrapami i czy rzeczywi軼ie wentyluj!! Kolorowe elementy sk鏎zane na deszczu cz瘰to puszczaj farb – b康 na to przygotowany!
O r瘯awice sk鏎zane nale篡 dba tak jak o kombinezon – czy軼i i konserwowa, szczeg鏊nie po deszczu!

OPISANE RADY to moje do鈍iadczenia dotycz帷e jazdy turystyczno-sportowej. Do jazdy cross, czy STUNT-freestyle nale篡 przemy郵e zakup specjalnych r瘯awic – l瞠jszych, mniejszych i bardziej wygodnych.

20:15, szacho2
Link Komentarze (1) »
FOTORADARY itp.
Fotoradary, suszarki i inne g闚na – jak si przed tym broni ? Na pewno wielu z was widzia這 zawieszone nad drog, 鈍iat豉mi itp. suszarki robi帷e zdj璚ia, za przekroczenie pr璠ko軼i, nie m闚i tu o przekroczeniu o 200 km/h gdzie dopuszczalna pr璠ko嗆 50 km/h ,ale pomy郵: jedziesz sobie 60 km/h i taki radar robi ci fotk, i przychodzi do ciebie li軼ik z fotk i kwitek, za kt鏎y masz zap豉ci 50 z bo przekroczy貫 pr璠ko嗆 o 10 km/h. Przecie to jest chore ;) Lepiej zamiast fundowania radar闚 ,po這篡liby porz康ny asfalt… ale widocznie pa雟two wie lepiej co dla zmotoryzowanych jest lepsze… Ok. na pocz徠ek definicja fotoradaru: FOTORADAR jest urz康zeniem przeznaczonym do pomiaru pr璠ko軼i pojazd闚. Urz康zenie montowane zazwyczaj na statywie, mo瞠 by zasilane z akumulatora (wersja mobilna) lub umieszczone w obudowie na specjalnym s逝pie, (zasilane z sieci miejskiej - wersja stacjonarna). Fotoradar wykonuje zdj璚ia fotograficzne pojazdom kt鏎e przekroczy造 okre郵ony pr鏬 pr璠ko軼i. W zale積o軼i od tego jak jest zamontowany, mo瞠 mierzy pr璠ko嗆 pojazdu zbli瘸j帷ego si lub oddalaj帷ego od niego. Wykonane zdj璚ia s zapisywane na no郾iku elektronicznym lub na kliszy fotograficznej. Urz康zenie rejestruje nast瘼uj帷e elementy: samoch鏚, numer rejestracyjny, wizerunek kieruj帷ego, dat i godzin zdarzenia, miejsce pope軟ienia wykroczenia, pr璠ko嗆 z jak jecha kieruj帷y oraz pr璠ko嗆 dozwolon. Wszystkie te informacje s uwidocznione na automatycznie wykonanej przez urz康zenie fotografii. W豉軼iciel pojazdu, kt鏎y przekroczy dozwolon pr璠ko嗆, jest nast瘼nie wzywany do jednostki Policji lub Stra篡 Miejskiej w celu uiszczenia mandatu albo - je瞠li pojazdem kierowa豉 inna osoba - w celu ustalenia jej to窺amo軼i. Obowi您ek wskazania kto w danym czasie u篡tkowa pojazd ci捫y na w豉軼icielu z mocy art. 78 ust. 4 Ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Rejestracja Motocykla

Rejestracja motocykla kupionego w PL

Czyli co, jak, gdzie. Co musimy zrobi po zakupie motocykla, gdzie musimy si uda. Og鏊ny opis procedury rejestracji naszej kalapity.

Dokumenty kt鏎e musimy okaza w Wydziale Komunikacji w celu zarejestrowania motocykla: - umowa kupna-sprzeda篡 motocykla – op豉cona przedtem w Urz璠zie Skarbowym [je瞠li warto嗆 pojazdu przekracza 1000z nale篡 dodatkowo wype軟i kwit PCC1 – podatek od czynno軼i cywilno prawnych – i niestety trzeba ten podatek zap豉ci澕, - dow鏚 rejestracyjny - blachy [tablic rej.] - kart pojazdu - je瞠li rejestrujemy motocykl na firm potrzeba jeszcze: - upowa積ienie dla osoby wykonuj帷ej rejestracj - za鈍iadczenie o wpisie do rejestru s康owego, - numer REGON oraz za鈍iadczenie o jego nadaniu. Nast瘼nie prosimy pani z okienka o ‘wniosek o zarejestrowanie pojazdu’ i wype軟iamy, podaj帷 w nim dla osoby fizycznej numer PESEL, natomiast dla firmy numer REGON. Oczywi軼ie w豉snor璚zny podpis jest niezb璠ny :) Gdy z這篡my ju wniosek, pani z okienka wydaje nam kwitek, kt鏎y idziemy op豉ci w kasie. Po op豉ceniu otrzymujemy dow鏚 tymczasowy oraz tablice rejestracyjn z nalepk legalizacyjn. Dow鏚 tymczasowy jest wa積y przez okres jednego miesi帷a, przez kt鏎y to s sprawdzane dane dotycz帷e w豉軼iciela pojazdu – czyli nasze :) W tym czasie op豉cimy ubezpieczenie obowi您kowe OC. Po miesi帷u otrzymujemy sta造 dow鏚 rejestracyjny i na tym ko鎍zy si proces rejestracji motocykla. Par informacji: - w czasie kiedy posiadamy tymczasowy dow鏚 rejestracyjny wszystkie dokumenty zwi您ane z motocyklem zostaj w Wydziale Komunikacji. - nale篡 wychodzi z za這瞠nia 瞠 ‘co urz康 - to obyczaj’ – czyli najlepiej po prostu p鎩嗆 do swojego WK i dowiedzie si wszystkiego po kolei. Ten artyku nie jest jak捷 bibli na temat rejestracji motocykla, jednak og鏊nie rzuca 鈍iat這 na to co czeka przysz貫go w豉軼iciela dw鏂h k馧ek.

 

20:09, szacho2
Link Dodaj komentarz »
Porady dla Motocyklisty

 

Porady dla Motocyklisty

 

1. Zawsze chowaj sw鎩 portfel i klucze w jednej kieszeni ( najlepiej w kurtce ) przed w這瞠niem jednocz窷ciowego kombinezonu przeciwdeszczowego aby nie musia zak豉da go ponownie kiedy zorientujesz si , 瞠 klucze i portfel ci庵le s w kieszeni spodni.

2. Cz瘰to sprawdzaj ci郾ienie w oponach, najlepiej raz w tygodniu. Od tego najbardziej zale篡 przyczepno嗆 motocykla i Twoje bezpiecze雟two.

3. Podczas wypad闚 z kolegami nigdy nie daj si podpu軼i do jazdy powy瞠j swoich mo磧iwo軼i. Mo瞠 to by niewidoczn pu豉pka i je瞠li w ni wpadniesz wszystko najcz窷ciej ko鎍zy si nieszcz窷liwie. Jad za szybko – wycofaj si! To znacznie lepsze ni kilkumiesi璚zna rehabilitacja.

4. Nie 獞icz jazdy na gumie w wietrzne dni. Je瞠li jednak postanowisz po獞iczy, b康 przygotowany na ewentualne skutki L

5. Zawsze miej w schowku pod siedzeniem ma陰 rolk ta鄉y izoluj帷ej. Za jej pomoc skleisz rozerwany zamek, przytrzymasz p瘯ni皻 szybk w kasku, podkleisz uszkodzenia po szlifie i milion innych zastosowa.

6. Je瞠li w豉郾ie masz wypadek, staraj si nie spina mi窷ni, 豉twiej powiedzie ni zrobi ale im bardziej si rozlu幡isz , b璠ziesz spokojny i pozwolisz swoim sk鏎zanym ubraniom wype軟i swoje zadanie , tym mniej odniesiesz obra瞠 . Chyba, ze nie masz ubrania i je寮zisz w koszulce i spodenkach L I jeszcze jedno, nigdy nie pr鏏uj wstawa zanim si nie zatrzymasz. Wiesz jak trudno chodzi si z pr璠ko軼i 50/h!

7. Staraj si nie ubiera pe軟ych kask闚 podczas jazdy na czoperze albo na krosie, chyba ze chcesz by uznany za dupka bez stylu...

8. Je瞠li jeste chory albo masz katar i kichasz w czasie jazdy w kasku pami皻aj, aby w domu dok豉dnie go wyczy軼i, w przeciwnym razie wyobra sobie co mo瞠 si sta za jaki czas kiedy zagnie盥瘸 si w nim bakterie, nie b璠ziesz m鏬 zamkn望 szybki, nie pozwoli Ci na to cudowny zapach wewn徠rz.

9. Kiedy zamykasz sw鎩 motocykl 豉鎍uchem za tylne ko這 do np.: s逝pa, staraj si zapi望 go tak ciasno jak to mo磧iwe. Nie zostawiaj miejsca na ewentualne pi豉 m這tem czy cokolwiek, czego z這dziej u篡wa.

10. Zawsze miej przy sobie kombi przeciwdeszczowy. Nie po瘸逝jesz.

11. Nigdy nie wk豉daj spodni z ubrania przeciwdeszczowego w buty

12. Nie nak豉daj 瞠lu na w這sy przed w這瞠niem kasku. Musisz wygl康a 豉dnie jak zdejmiesz a nie kiedy masz go na g這wie. We 瞠l ze sob.

13. Kiedy jedziesz jako pasa瞠r po堯 r璚e na ty baku. Podczas przyspieszania b璠ziesz m鏬 przytrzyma si kierowcy a podczas hamowania oprzesz si o ty baku

14. Podczas jazdy zawsze trzymaj jeden palec na hamulcu. W razie niebezpiecze雟twa oszcz璠zisz kilka milisekund.

15. Je瞠li z豉miesz ko嗆 podczas wypadku nie pr鏏uj na郵adowa ch這pak闚 z GP i je寮zi motocyklem po 6 tygodniach. Daj ko軼iom czas na zro郾iecie si albo sko鎍zysz z du穎 wi瘯szym problemem. Po nasmarowaniu 豉鎍ucha motocykl powinien posta co najmniej 15-20 minut zanim zaczniesz je寮zi w przeciwnym razie 50% smaru sp造nie i znajdzie si na Twoich spodniach i moto.

16. W czasie ciep造ch dni w lecie nie je寮zij w koszulce i spodenkach. Przy pr璠ko軼i oko這 100/h nawet deszcz mo瞠 by bolesny nie m闚i帷 ju o kamykach no i te pompuj帷e si powietrzem spodenki, podwini皻a koszulka.

17. W deszczowa pogod u篡waj najpierw tylnego hamulca a nast瘼nie przedniego, w znacznym stopniu zredukuje to mo磧iwo嗆 u郵izgu przedniego ko豉 na mokrej nawierzchni.

18. Nie susz mokrych ubra sk鏎zanych na kaloryferze. Po takim suszeniu skora traci elastyczno嗆 i ulega transformacjom a farbowane miejsca mog zmieni intensywno嗆 barwy albo wyblakn望. Kiedy zechcesz je za這篡 mo瞠 okaza si ze nie pasuj ju tak dobrze na Ciebie jak przed szybkim suszeniem.

19. Zawsze w騧 ze sob paczk prezerwatyw w schowku pod siedzeniem na wypadek gdyby w tarasie sko鎍zy豉 ci si benzyna. Poza wiadomym zastosowaniem 1 gumka mo瞠 pomie軼i nawet do 2 litr闚 benzyny.

20. Nigdy nie nadu篡waj pr璠ko軼i w strefach z ograniczeniem pr璠ko軼i na osiedlach mieszkalnych. Ka盥y wie ze to jest g逝pie, niebezpieczne, aspo貫czne oraz prosta droga do nas逝chanie si wyzwisk w razie zatrzymania.

21. Podczas „ stawiania na ko這 „ pojazd闚 o mniejszej pojemno軼i np.: skuterk闚 warto spu軼i troch powietrza z tylnej gumy, co znacznie zmniejszy jej tendencje do rozje盥瘸nia si jej na lewo i prawo.

22. Zawsze patrz tam gdzie chcesz pojecha a motocykl pomknie w豉郾ie w tym kierunku. Ta zasada jest stara jak 鈍iat i zawsze si sprawdza. Na przyk豉d, kiedy znajdziesz si w awaryjnej sytuacji (nag貫 hamowanie, ciasny zakr皻) zawsze szukaj ewentualnej przestrzeni, w kt鏎 si jeszcze zmie軼isz, nie patrz w zbli瘸j帷y si samoch鏚 albo szerok 軼ian.

napisane wg. brytyjskiego miesiecznika TWO nr 9.02

20:06, szacho2
Link Dodaj komentarz »